Následující rozhovor s náměstkem hejtmana Lubomírem Traubem vznikl jako součást oficiálního programu letošní Barum Czech Rally Zlín. Text: Roman Ordelt / foto: archiv L. Trauba.
Lubomír Traub už čtyři roky působí ve funkci náměstka hejtmana Zlínského kraje, na starosti má strategický rozvoj, územní plánování, cestovní ruch a dotace. Předtím se profesně věnoval 30 let obchodu, z toho polovinu strávil ve finančnictví v prostředí nadnárodních bank a pojišťoven na manažerských pozicích. V našem rozhovoru jsme se ho zeptali na cestovní ruch, zajímavé tipy na výlety, ale řeč se stočila i na připravovaný projekt s názvem Technologické a vzdělávací centrum v Holešově.
Pane náměstku, Zlínský kraj je po covidovém období hojně navštěvován turisty nejen z České republiky, zveřejněná čísla návštěvnosti mírně rostou. Jak si vedl cestovní ruch v posledním roce?
Rok 2023 byl z pohledu návštěvnosti Zlínského kraje velmi úspěšný. Do kraje zamířilo téměř 830 tisíc návštěvníků. V průměru zde strávili takřka 2,75 noci a celkem se jednalo o 2 281 791 přenocování. Tato absolutní čísla překonala nejen rok 2022, ale i předcovidový rok 2019. Tento výsledek je pro nás závazek a doufám, že rok 2024 bude ještě lepší. Poděkování, samozřejmě, patří podnikatelům a všem, kteří vytvářejí nabídku kvalitních služeb pro návštěvníky Zlínského kraje. Turisté mají každým rokem vyšší nároky a jsem rád, že jsme pro ně atraktivní destinací.
Co pro Zlínský kraj znamená v tomto směru mezinárodní automobilová soutěž Barum Czech Rally Zlín?
Barum Czech Rally Zlín je jednou z nejnavštěvovanějších sportovních akcí v České republice a navštíví ji nejen domácí fanoušci, ale také zahraniční návštěvníci. Pro Zlínský kraj je to obrovská příležitost ke zviditelnění nejen v rámci naší země, ale i v rámci okolních zemí. Z takto velké akce budou bezesporu profitovat podnikatelé v cestovním ruchu po celém regionu. Rally každoročně přiláká přibližně 55 tisíc unikátních návštěvníků a dohromady na všech rychlostních zkouškách až čtvrt milionu diváků. Návštěvníci většinou zavítají na rally na 2–3 dny a často ji spojí s návštěvou turisticky atraktivních lokalit v okolí. Ekonomický přínos v regionu jde do stovek milionů korun.
Které turistické cíle bývají během zlínské rally nejvíce navštěvovány?
Přímo ve Zlíně jsou to především místa spojená se jménem Baťa. Ať už se jedná o Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně, Památník Tomáše Bati nebo Baťův mrakodrap. Tyto a další cíle jsou zahrnuty v uceleném projektu Baťův region. Ve Zlíně je to také jedna z nejkrásnějších zoologických zahrad u nás – ZOO Zlín. Ale pokud návštěvník zůstává více dnů, často navštíví také další turisticky atraktivní lokality ve Zlínském kraji, a to například Valašské muzeum v přírodě v Rožnově pod Radhoštěm, Baziliku Nanebevzetí Panny Marie a svatého Cyrila a Metoděje na Velehradě, Archeoskanzen a Živou vodu v Modré, kde nyní vznikla také Klenotnice Velké Moravy. Dalšími navštěvovanými turistickými cíli jsou Arcibiskupský zámek a Květná zahrada v Kroměříži nebo zámek v Buchlovicích. Navštěvované jsou také menší turistické cíle v bezprostředním okolí trasy, která je zveřejňována několik týdnů před závodem. Zlínský kraj je opravdu rozmanitý a turisté mají řadu možností, jak vyplnit čas mezi jednotlivými erzetami.
Při našem minulém rozhovoru jste zmínil, že byste rádi vybudovali pro motoristy nové školicí centrum. Jak tento projekt po roce pokročil?
Projekt byl ve spolupráci s Českou spořitelnou a jejími odborníky vyhodnocen a prezentován na nedávném společném jednání zástupců jak Zlínského kraje, tak i odborníků z České spořitelny. Bylo konstatováno, že projekt je pro Zlínský kraj potřebný a ekonomicky udržitelný. Jeho obsah je zaměřen jak na vývoj a výzkum, který bude napomáhat hlavně UTB ve výuce a uskutečňování a aplikování vědeckých postupů v praxi, což je velmi důležité pro zatraktivnění technických oborů na UTB, tak i na praktické, odborné a bezpečnostně-nutné školicí trendy v oblasti výchovy a vzdělání jak profesionálních, tak i mladých a stávajících řidičů. Jeho poloha v holešovské průmyslové zóně dává smysl ze dvou důvodů… Ten první je, že ani ve Zlínském, ani v Olomouckém kraji takové centrum není. Ten druhý je, že průmyslová zóna není v blízkosti občanské zástavby, a je tudíž vhodná pro tyto aktivity. Na společném zasedání se konstatovalo, jakým způsobem by bylo vyhlášeno výběrové řízení na dodavatele stavby. Jednou z variant je metodika Design&Build, kterou se rozumí „projektuj a stav“. Dodavatel stavby by na základě studie doprojektoval dílo, získal stavební povolení a stavbu by postavil. Dále se uvažuje, že součástí tohoto procesu by byla i příkazní smlouva na provozování tohoto centra.
Jaké nové možnosti a výhody by řidičům nové školicí centrum přineslo?
Centrum bude přínosem hlavně pro profesionální řidiče z oblasti IZS a dalších oborů Zlínského kraje. Nebudou nuceni pro pravidelná školení jezdit přes celou republiku a pro řidiče jako takové je nasnadě školení dovedností nebo výmaz získaných trestných bodů.
Rally a motorismus obecně mají ve Zlínském kraji bohatou tradici a těší se velké popularitě. Čím to vysvětlujete?
Samozřejmě za to může více faktorů. Hlavně pak Continental Barum jako takový, který v současné době zaměstnává okolo 5 000 zaměstnanců. Celkově je Zlínský kraj automotive krajem, kde je mnoho dodavatelských firem pro Škoda Auto Česká republika. No ale zpátky k motosportu... Právě díky tomu, že je tu Barum Czech Rally Zlín již více než 50 let, si získal motosport tak velkou popularitu.